White label, private label vs eigen product
Wat is het verschil tussen white label, private label, het uitbesteden van de productontwikkeling en een eigen cosmeticamerk en -product ontwikkelen en produceren?
Wat is een white label?
Als je bij een cosmetisch laboratorium of een cosmetisch producent een white label product inkoopt, dan koop je bijvoorbeeld een crème of een serum in. Het cosmetisch laboratorium verkoopt deze producten niet alleen aan jou, maar biedt deze vrij aan voor iedereen die een minimale afname doet van een door hun geproduceerd product. Je mag dan zelf het product een eigen label geven met jouw naam of merk er op. Je hebt dus geen invloed op het product.
Daar zijn een aantal nadelen aan verbonden, te weten:
- Je bent geen eigenaar van het product.
- Je hebt geen controle over de productie, je zit vast aan de producent.
- 13 in een dozijn: jouw product kan bij iedere concurrent verkocht worden.
- Je kunt je eigen persoonlijkheid niet meegeven in het product.
Het heeft natuurlijk ook voordelen:
- Eenvoudig te regelen, je koopt het in, plakt je sticker er op en je bent klaar
- De kosten zijn relatief laag
- Je kunt snel gaan verkopen
- Je hoeft geen kennis te hebben van cosmetica
Wat is een private label?
Als je bij een cosmetisch laboratorium een private label product inkoopt, dan wordt het product voor jou ontworpen en je hebt beperkte zeggenschap over hoe het product wordt samengesteld. Meestal gebruikt men een basis product waar je nog iets aan toe kan voegen. Jij bent de enige die het product kan en mag verkopen.
Wat zijn de nadelen van een private label:
- Geen controle over de productie, je zit vast aan de producent.
- Je hebt een beperkte inspraak in het product.
- Hoge minimale afname.
Er zijn ook voordelen van een dergelijke constructie, zoals:
- Overzichtelijke kosten: je weet precies wat het gaat kosten om de minimale order te plaatsen.
- Je hebt meer inspraak in de ingrediënten.
- Tijdbesparend omdat je nauwelijks betrokken bent bij het productontwerp.
- Veel bekende mensen maken gebruik van een dergelijke constructie. Je brengt het uit onder je eigen naam.
Uitbesteden productontwikkeling
Je kunt ook een product laten ontwikkelen door een deskundig bedrijf. De productontwikkeling van een cosmeticaproduct is volledig op maat. Na de ontwikkelingsfase en de definitieve fase krijg jij het recept en het recept is van jou. Je kunt nu kiezen om zelf te gaan produceren of het volledig uit te besteden.
De nadelen van een dergelijk concept:
- Je weet aan het begin van het traject niet precies wat de productie gaat kosten.
- Vaak hoge startinvestering.
- Kost meer tijd.
- Meer keuzes om te maken, van de verpakking tot aan waar je de producten laat produceren.
De voordelen van het uitbesteden van de productontwikkeling zijn:
- Je kunt jouw eigen product laten ontwerpen.
- Jij bent de eigenaar van het product.
- Uniek product.
- Je hoeft zelf geen kennis te hebben over ingrediënten.
- Je hoeft zelf niet GMP gecertificeerd te zijn omdat je het produceren aan een derde partij overlaat.
Je eigen product ontwikkelen en maken
MRC Skin heeft ervoor gekozen om het allemaal zelf te doen. Wij produceren zelfstandig en eigenhandig cosmeticaproducten. Er komt heel wat om de hoek kijken voordat je een eigen cosmeticaproduct mag verkopen. Ik geef je een kort inzicht in de verschillende aspecten die je tegenkomt als je een cosmeticaproduct gaat ontwikkelen en uiteindelijk verkoopt.
Het produceren en vermarkten van cosmetica mag niet zomaar. Je moet daarvoor een aantal belangrijke aspecten regelen. Wie in Nederland producten op de markt brengt, krijgt te maken met verschillende soorten wet- en regelgeving.
Voor het ontwikkelen en produceren van cosmetica bestaat specifieke Europese regelgeving waarin de eisen voor het op de markt brengen van cosmetica zijn vastgelegd. Deze wetgeving heeft tot doel de volksgezondheid te beschermen.
Ieder cosmeticaproduct moet voordat het op de markt komt uitvoerig zijn beoordeeld op veiligheid. Om te bepalen of een product veilig is, moet een product een aantal keren in een extern laboratorium worden getest. De producten van MRC Skin zijn aan deze testen onderworpen en goed bevonden. Daar ben ik en zijn wij bij MRC Skin heel trots op.
Voor het produceren van cosmeticaproducten in ons eigen laboratorium gelden ook diverse regels. Bovendien moet je produceren volgens een bepaalde voorgeschreven richtlijn. Naast de cosmeticawetgeving bestaat er wetgeving voor de verpakkingen, de arbeidsomstandigheden, het transport en de bedrijfsvoering. Dit is een kleine greep uit de wetten waar MRC als producent mee in aanraking komt.
Een cosmeticaproduct ontwikkelen is een gecompliceerd proces. Je hebt vakkennis en kunde nodig om een goed werkend product te ontwikkelen. Daarnaast heb je een grote dosis doorzettingsvermogen en een lange adem nodig.
De afgelopen jaren ben ik bezig geweest met het ontwikkelen van een product (serum The First). Ik heb over het eerste product ongeveer 2 jaar gedaan om dit voor elkaar te krijgen. In deze twee jaar heb ik de werkwijze zodanig ingericht dat MRC Skin (destijds Mylène Ruyters Cosmetics) werkt volgens de richtlijn Good Manufacturing Practice (GMP). Bovendien zijn onze producten uitvoerig getest en gecertificeerd. Ik heb de afgelopen twee jaar mijn ziel en zaligheid erin gelegd om producten te maken die resultaat hebben voor de huid. Ik zorg voor een goed eindresultaat zodat de eindgebruiker werkelijk resultaat ziet. Uiteindelijk gun ik iedereen een mooie en gezonde huid. Misschien nog veel belangrijker, ik gun iedereen een stukje vreugde in het leven en we proberen dat met onze producten te creëren.
Er zijn een aantal voordelen te noemen als je je eigen product ontwikkelt en produceert.
- Je krijgt een uniek product.
- Je krijgt het product waar jij volledig achter staat.
- Het geeft veel voldoening als het lukt.
- Je mag alles zelf doen. Vanaf het product bedenken, ontwikkelen, testen tot aan het produceren valt onder je eigen verantwoordelijkheid.
- Je krijgt een band met je product omdat het helemaal zelf gecreëerd is. Je hebt het zelf bedacht.
Er zijn natuurlijk ook een aantal nadelen verbonden aan het zelfstandig ontwikkelen, produceren en vermarkten van een product.
- Hoge kosten.
- Je hebt een eigen ruimte nodig die gecertificeerd moet zijn als laboratorium.
- Je moet zelf de kunde, kennis en certificeringen hebben om een cosmeticaproduct te mogen maken.
- Je weet niet hoeveel geld je kwijt zult zijn voordat je je eerst product op de markt komt.
- Kost veel tijd, zoals gezegd zijn wij er 2 jaar mee bezig geweest om ons eerste product op de markt te zetten.
- Kost veel research.
- Dure laboratoriumkosten.
- Je moet alles zelf doen, van het product bedenken, testen en produceren.
Mensen vragen wel eens aan mij of ik er aan begonnen was als ik vooraf had geweten hoeveel tijd, energie en geld het mij zou gaan kosten. Ik weet niet of je dat vooraf wilt weten, maar ik ben wel blij dat ik gestart ben en doorgezet heb.
Ondanks dat het bloed, zweet en tranen heeft gekost heeft het mij veel vreugde en energie opgeleverd. Het is het zeker waard geweest.
Mijn missie en die van MRC is om mensen een beetje gelukkiger te maken. Dat is mijn doel. Elke keer als ik een blije mail of leuk bericht krijg dan weet ik weer waarvoor ik het doe.
We love to make you glow.